یوتیوب فارسی امروز به جای یک پلتفرم سرگرمی، به ماشین پولسازی جنجالی تبدیل شده است. سازندگان با سرمایهگذاریهای میلیاردی محتواهایی تولید میکنند که هدفشان نه کیفیت و اخلاق، بلکه بازدید میلیونی و درآمد دلاری است. برنامه «رُک» با حضور چهرههای پرحاشیه که برخی تحت تعقیب دستگاه قضایی و انتظامی بوده و حتی علیه آنها جرمانگاری نیز شده، گفته میشود تنها در یک ماه حدود ۸۰۰ میلیون تومان درآمد داشته است.
یکی از قسمتهای این برنامه با حضور «هانی کرده» منتشر شد که با حواشی بسیاری همراه بود. این مصاحبه اگرچه به سرعت از یوتیوب حذف شد، اما در حالی منتشر شده بود که سردار رادان، فرمانده انتظامی کشور پیشتر اعلام کرده بود: «مصاحبه با اراذل سطح یک در فضای مجازی، زحمات پلیس را زیرسؤال میبرد. پلیس کف خیابان به دنبال چنین افرادی است؛ اما رسانهها آنها را «ستاره» میکنند.»
حضور حسن آقامیری نیز یکی دیگر از قسمتهای پرحاشیهی این برنامه بود که انتقادات فراوانی در پی داشت. اخیرا نیز «زینب موسوی» کمدینی که به هتاکی و توهین به اشخاص و حتی مشاهیر ادبی معروف است و به همین وسیله نیز شهرت یافته، به این برنامه دعوت شده است. این کمدین با استفاده از شوخیهای جنسی و ضداخلاقی بارها مورد نقد جدی همهی طیفها قرار گرفته است. وی اخیرا با هتاکی به «فردوسی» و «شاهنامه» مورد هجمهای کم سابقه از جانب کاربران فضای مجازی، هنرمندان و فعالان فرهنگی و ادبی قرار گرفت.
این اتفاق به اقدامات قضائی و جرمانگاری علیه وی انجامید. البته این اولین باری نبود که موسوی تحت پیگرد قانونی قرار میگیرد.
برنامه «رک» با دعوت این افراد نه فقط به جذب بازدید، که به سفیدشویی آنها میپردازد، شاید ظاهر امر گفتگویی ساده باشد، اما تطهیر این افراد با چنین سوابقی تنها یکی از نتایج مخرب چنین برنامههایی است. پرسش اینجاست، پشت پرده چنین برنامههایی با حضور افرادی با این سوابق چیست؟ چه جریان یا اشخاصی تطهیر و سفیدشویی این چهرهها را در دستور کار خود قرار دادهاند و بدون هیچ محدودیتی به تخریب ارزشها و هنجارهای اجتماعی میپردازند، و البته مبالغ هنگفتی از همین جنجالآفرینیها به جیب میزنند؟ /نوبنیاد
